5 نکته مهم در انتخاب بهترین برند را در این مقاله بررسی خواهیم کرد؛ تا به شما کمک کنیم که نام مناسبی را به عنوان برند خود انتخاب کنید. نام تجاری را میتوان سمبل و نمادی از کالا دانست که قادر است از طریق آرم، ترکیب رنگها، صدا، مظاهر و حتی شیوههای نوشتاری، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل کند و در اولین نگاه کالای مورد نظر را به ذهن مصرف کننده آورد. شما زمانی را برای نوشتن یک برنامه تجاری صرف کردهاید، سپس ماههای طولانی به تحقیقات در بازار، ارائه نمونههای اولیه و تجزیه و تحلیل رقبای خود پرداختهاید و در نهایت آماده هستید تا طرح را به یک تجارت سودآور تبدیل کنید. اما قبل از ادامه کار باید شرکتی که راهاندازی کردهاید را نامگذاری کنید. برای این نامگذاری ممکن است چند ایده داشته باشید. اما چگونه بفهمیم که آیا این نام برای شرکت ما کار خواهد کرد یا خیر؟
نام تجاری باید راحت تلفظ شود. دیگران نباید با گفتن نام برند به نفس زدن بیفتند. فقط کافی است به نام برخی از مارکهای معتبر سراسر جهان توجه کنید. برندهایی مانند نایک، اپل. کسبوکار شما نباید مانند یک جمله به نظر بیاید. حتی در برخی موارد بهتر است شما از دو کلمه استفاده کنید اما این دو کلمه نیز بهتر است کوتاه باشد. به اسامی برندهایی مانند Quick Sprout و یا حتی Waffle House دقت کنید. با وجود دو کلمهای بودن، اما هردوی آنها کوتاه هستند و تلفظ آنها راحت است. باید توجه داشته باشید که انتخاب یک نام تجاری کوتاه باعث میشود مصرفکنندگان آن را راحتتر به خاطر بسپارند. این امر به طرز شگفتانگیزی در مبارزات بازاریابی به شما کمک خواهد کرد.
ممکن است در حال حاضر استارت آپ شما روی محصول خاص یا مکان یا بازار خاصی هدفگذاری شده باشد. اما این به این معنی نیست که شما باید نام تجاری خود را به چیزی خاص ارتباط دهید. مثلا تصور کنید که شما یک برند مد و فشن دارید که شلوار جین مردانه عرضه میکند. نامگذاری شرکت شما به عنوان «شلوار جین برای مردان» اصلا ایده مناسبی نخواهد بود. یا مثلا شما در یک مکان براساس موقعیت فیزیکی فروشگاه خود نام را انتخاب کنید اما اگر بخواهید این مکان را تغییر دهید چه اتفاقی برای نام تجاری شما خواهد افتاد؟
نام تجاری شما باید با مصرفکننده ارتباط ایجاد کند و فراموش نشود. حتی اگر در مراحل اولیه کار خود هستید باید همیشه آیندهنگر باشید. باید دریابید که این نام تجاری چه ارتباطی با تبلیغات شما دارد؟ آیا ساختن یک شعار شرکتی که با این نام همراه شود برای شما آسان خواهد بود؟ شما نمیتوانید از قبل تعیین کنید که آیا چنین چیزی هماهنگ است یا خیر و هیچ ابزاری در این مورد وجود ندارد اما میتوانید براساس احساس خود و بازخورد دیگران متوجه این موضوع شوید.
شما باید پس از انتخاب نام، شغل جدید خود را ثبت کنید. نامی که برای برند خود انتخاب میکنید نباید قبلا ثبت شده باشد. زیرا ممکن است کشور یا منطقه شما از ثبت این نام که مشابه با نام تجاری دیگری است خودداری کند. میتوانید برای این کار از یک وکیل یا مؤسسه کمک بگیرید. آنها میتوانند در این تحقیق به شما کمک کنند.
مؤسسه ثبت کلهر با کادری مجرب و کارآزموده شما را در انتخاب و ثبت برند یاری خواهند کرد.
گاهی اوقات میتوان از نام افراد موفق و برنده دنیا در فرایند نامگذاری استفاده کرد. با کمی خلاقیت حتی میتوان خود را از رقبا متمایز کرد. همچنین در مورد این اسامی احتیاط کنید تا مبادا حق انحصار آن نام در اختیار کشور، برند یا شخص خاصی باشد. یکی از بررسیهایی که هنگام انتخاب نام برند باید انجام دهید تحقیق در مورد ثبت شدن یا نشدن نام به اسم شخص یا برند دیگری به جز شرکت شما است. شما باید مطمئن شوید که کسی جز شرکت شما ذینفع نام برند انتخابی نباشد و در آینده نسبت به مالکیت حقوقی آن اسم ادعایی نداشته باشد. اغلب اوقات شرکتها به دنبال نامی هستند که تمام فلسفه و ماهیت کسب وکار آنها را بیان کند. ولی چنین کاری ممکن نیست، به خاطر داشته باشید که نامهایی که سعی دارند مفاهیم زیادی را منتقل کنند، در نهایت حرفی برای گفتن ندارند. نامگذاری و برندسازی اصولی، هنر رساندن پیامی خاص و منحصر به فرد است که به کمک نامهای متعدد قابل انتقال باشد. یک نام برند مناسب و تاثیرگذار مشتریان شما را وادار به پرسیدن این سوال میکند که" نام برند شما از کجا آمده است؟" سوالی که شما میتوانید با تعریف یک داستان برند جذاب به آن پاسخ دهید. حال که با ایدههای یافتن نام برندی جذاب و متفاوت آشنا شدید نوبت به شروع فرایند نامگذاری میرسد. "نام گذاری برند" انتخاب یک نام به سلیقه و علاقه مدیریت از میان لیست گزینههای نام برند نیست، بلکه بخشی از فرایند برندینگ بوده و قوانین خاص خود را دارد.
برخی از اسامی برندها نامهای تجاری هستند که به تاریخچه شرکت یا مؤسسان آن شرکت اشاره دارند. افرادی که از این اسامی استفاده میکنند، به دنبال آن هستند که داستان اصلی برند خود را به مؤسسان اولیه شرکت ارتباط دهند. انتخاب اینگونه نامها به کمک پررنگ کردن و مهم جلوه دادن نقش مؤسسان و بهادادن به چشم اندازهای شرکت منجر به ایجاد شرایطی مملو از اعتماد و ارتباط میان برند و مشتریان میشود. البته باید توجه داشت که این استراتژی نامگذاری برند، گزینههای انتخاب نام برند را محدود کرده و کمتر به مأموریت و جایگاه شرکت میپردازد. حال اگر قصد دارید که در این حوزه فراتر روید و این محدودیتها را پشت سر بگذارید، بهتر است که علاقه و ارزشهای معمول مؤسسان برند را مورد توجه قرار دهید.
شیفتگی ذاتی انسانها به جهان طبیعت، آن را به منبع الهامی عظیم برای یافتن نامهای احساسی تبدیل کرده است که همواره داستانی در پس خود دارند. طبیعت جایی است که انتقال پیام در آن به اشکال مختلف صورت میگیرد، مثلا میتوان به کمک این موضوع، خلوص، ناهمواری، اقلیم، یا حتی کیفیت مناسب را تعریف کنید. با در نظر گرفتن این مورد این امکان را فراهم میکنید تا نام برند خود را به کمک برانگیختن حس مشترک محبت و عشق به طبیعت، در ذهن مخاطب ماندگار کنید. نامهای برگرفته از طبیعت میتوانند به متمایز شدن نام برند شما از رقبا کمک کنند و پیام برندتان را به سادگی به مصرفکنندگان منتقل کند. "آمازون" به عنوان یک مثال مناسب در این زمینه شناخته میشود، نام این فروشگاه اینترنتی برگرفته از جنگلی با وسعت بسیار زیاد با تنوع جانوران و پوشش گیاهی متنوع است. چه نامی بهتر از نام آمازون توانایی این را داشت که این مفاهیم را در قالب تنها یک کلمه به مخاطب القا کند؟ در حال حاضر وب سایت آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا است، به علاوه نام رود آمازون به عنوان بلندترین رود دنیا، برای ما یادآور پیشرو بودن این برند در صنعت کسب و کارهای اینترنتی است. از سوی دیگر شرکت آمازون هماکنون طیف گستردهای از کالاها و محصولات را توزیع میکند که دقیقا با تنوع زیستی گسترده جنگلهای آمازون همخوانی دارد.
یکشنبه, 10 اسفند 99
4 ماه پیش
7 ماه پیش
1 سال پیش
این 10 نکته مهم و اساسی را برای ثبت برند خود در نظر داشته باشید. ...