ثبت برند و نحوه صحیح اجرای مراحل آن بسیار مهم است. به دلیل پیچیدگیهای خاصی که مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری دارد و برای آگاهی هرچه بیشتر متقاضیان، در این مقاله سعی داریم بهصورت ساده و کامل، تمام مراحل لازم برای ثبت لوگو و برند را توضیح دهیم:
اگر در مورد مراحل، مدارک موردنیاز و هزینه ثبت انواع علائم تجاری نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید با مشاوران ثبت کلهر در تماس باشید.
اولین اقدام برای ثبت برند تجاری دریافت مشاوره در مورد مراحل ثبت برند و مدارک موردنیاز آن، مدت زمانی که نیاز است تا برند به ثبت برسد، هزینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری، انتخاب برند یا لوگو است. شما میتوانید پس از آنکه برند موردنظر خود را در ایران به ثبت رساندید، آن را در کشورهای خارجی تحت عنوان برند مادرید (WIPO) نیز ثبت کنید.
باید استعلام بگیرید که عین یا شبیه برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلاً در همان طبقه ثبت شده است یا خیر.
اگر مشابهت بین برند موردنظر شما و برندی که قبلاً در همان طبقه ثبت شده وجود داشت تقاضای شما رد میشود.
برندی که تقاضای آن یکبار از طرف کارشناسان اداره مالکیت معنوی رد شود، برای دفعات بعدی شانس کمتری برای ثبت شدن دارد؛ اصطلاحاً سابقه چنین برندی خراب میشود.
این مرحله دارای اهمیت ویژهای است قبل از شروع هر اقدامی ابتدا برند موردنظر خود را استعلام کنید تا از درصد موفقیت ثبت شدن آن مطلع شوید. اینگونه میتوانید از هدررفتن هزینه و زمان جلوگیری کنید.
با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید. اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود را تکمیل کنید؛ و مدارک موردنیاز مثل: کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی در صورت تمایل به ثبت برند لاتین، و همچنین نمونه برند خود با اندازه 6 × 6 سانتیمتر را در سامانه بارگذاری کنید. بعد از انجام این مراحل برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برگهای نمایش داده میشود که باید آن را پرینت بگیرید و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی از تأیید اطلاعات وارد شده در سامانه مطمئن شوید و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تأیید اطلاعات کاربری دریافت کنید. سپس باید با واردکردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید که برای پیگیریها و اقدامات بعدی از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.
پس از اینکه اظهارنامه ثبت علامت تجاری شما توسط سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی و مورد تأیید قرار گرفت، برای شما پیامک ارسال میشود که ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیصدادهشده است. سپس حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و پرونده فیزیکی علامت تجاری تشکیل میدهید. در این مرحله باید حتماً کپی تمام مدارکی که در هنگام تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود در سامانه بارگذاری کردید را با خود به همراه داشته باشید.
پس از تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری، از طرف اداره مالکیت موضوع تقاضای ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال میشود. حالا برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول که با عنوان آگهی تقاضای علامت تجاری شناخته شده است فراهم میشود. هزینه را واریز کرده؛ و در مدتزمان حدوداً یک هفته، روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال میشود.
طبق قانون، از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اشخاص ثالث 30 روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود میدانند نسبت به ثبت اعتراض خود را رسماً اعلام کنند. اگر در این مدت اعتراضی به اداره مالکیت ارسال نشود، امکان پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم فراهم میشود. با پرداخت این هزینه حدوداً یک هفته زمان لازم است تا روزنامه نوبت دوم چاپ و به آدرس شما ارسال شود. پرداخت هزینه حقالثبت اقدامی تکمیلی است که باید در این مرحله انجام شود.
در آخرین مرحله ثبت برند باید با دردستداشتن مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و 10 نمونه از برند در ابعاد 6*6 مجدداً به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و با ارائه رسید، سند برند خود را دریافت کنید. پس از تأیید کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری و اعلام بلامانع بودن ثبت علامت تجاری مورد تقاضا، برای تشکیل پرونده فیزیکی و پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول تنها 30 روز فرصت دارید. اگر این فرصت را از دست بدهید، ثبت برند موردنظر شما کان لم یکن تلقی خواهد شد. اگر انجام مراحل ثبت برند تجاری شما توسط مؤسسات ثبتی انجام شود، نیازی به مراجعه حضوری شما به اداره مالکیت معنوی نیست. و مواردی مثل مراجعه به این اداره، تشکیل پرونده فیزیکی، پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، پرداخت هزینه حقالثبت، مراجعه مجدد به اداره مالکیت، دریافت سند برند و تحویل آن به شما همگی جزء خدماتی است که باید توسط مؤسسهای که با شما قرارداد بسته است انجام شود.
انجام مراحل ثبت برند خود را با خاطری آسوده به متخصصان مجرب ثبت کلهر بسپارید.
باتوجهبه تعداد طبقهای که برای ثبت برند خود انتخاب میکنید و اینکه تصمیم به ثبت علامت تجاری برای شخص حقیقی و یا حقوقی را دارید، هزینه ثبت برند متغیر و متفاوت خواهد بود.
باتوجهبه اینکه ثبت برند برای شخص حقیقی است، یا حقوقی، و همچنین بسته به اینکه برندی که قصد ثبتش را دارید فارسی است یا لاتین، مدارکی که باید تهیه کنید تا حدودی با هم متفاوت است.
هنگامیکه اظهارنامه برند و علامت تجاری در سامانه ارسال میشود. این اظهارنامه در نوبت بررسی کارشناسان و همچنین رئیس اداره علائم تجاری قرار میگیرد و در واقع نوبت شما و این موضوع که اظهارنامه علامت تجاری چند نفر قبل از شما در صف انتظار بررسی است، تعیینکننده مدتزمان ثبت نهایی برند است.
مدت اعتبار برندهایی که ثبت میشوند 10 سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه است. همچنین در پایان این مدت، یک مهلت 6 ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت، نسبت به تمدید آن اقدام کند و اگر اقدام نکرد، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، میتواند با طی مراحل گفته شده، برند را به نام خود ثبت نماید.
شنبه, 27 دی 99
4 ماه پیش
7 ماه پیش
1 سال پیش
شما برای ثبت شرکت و بهبود سیستم مالیاتی خود به اخذ کد اقتصادی نیاز دارید. ...