در این مقاله سعی داریم مراحل ثبت برند و هزینه و مدارک لازم برای ثبت برند مواد غذایی را برایتان توضیح دهیم. برند مواد غذایی، نام تجاری، طرح، نشانه، لوگو و یا علامتی است که به وسیله آن محصولات شما به مخاطب معرفی میشود تا از دیگر محصولات جدا شود و با شنیدن این نام مشتریان محصول شما را بشناسند. مواد غذایی با سلامت افراد در ارتباط است در نتیجه ثبت برند برای آن الزامی است و افرادی که برای مواد غذایی برند ثبت نکنند حق ندارند محصولات خود را در بازار فروش عرضه کنند. به دلیل اهمیت برندهای مواد غذایی بهتر است که با دیدگاه تجارت جهانی ثبت شوند چراکه صادرات و واردات، نسبت به تولیدات دیگر بهتر انجام میشود.
کارخانههایی که میخواهند محصول خود صادر کنند باید برای بازاریابی بینالمللی تولیدات خود، نام و علامت تجاری ثبت کنند، تا نشان منحصر به خودشان را داشته باشند. ثبت برند مواد غذایی ایرانی نیز در سالهای گذشته رشد خوبی داشته است. از دلایل اهمیت این موضوع میتوان به سوپرمارکتهای آنلاین و فروش اینترنتی مواد غذایی اشاره کرد. ثبت برند مواد غذایی اهمیت زیادی دارد به همین دلیل از شلوغترین طبقات ثبت برند در سالهای اخیر مربوط به برند مواد غذایی و بسته بندی، انبار، حمل و نقل و تبلیغات آن است.
1. نمک و افزودنیها
2. روغن، فرآوردههای آردی، شیرینی و شکلات
3. غلات
4. لبنیات، کنسروهای گوشتی، محصولات گوشتی
5. آبمیوه
6. خشکبار، ادویه، کنسروهای غیرگوشتی و محصولات کشاورزی
با گسترش تولید مواد غذایی، رقابت در این زمینه افزایش یافته است. این امر سبب شده تا شناساندن نام برند و تبلیغات برای محصولات مورد توجه قرار گیرد. پس اگر در حوزه تولید مواد غذایی فعالیت دارید، حتماً باید برای ثبت برند خود اقدام کنید. این کار باعث میشود در تبلیغات بهتر عمل کنید. همچنین اگر برند مواد غذایی خود را به صورت قانونی ثبت کنید، علائم تجاری خود را از احتمال خطر سوءاستفاده دیگران محافظت میکنید. ثبت برند مواد غذایی برای حفظ منافع مادی و معنوی از برند الزامی است؛ فرقی نمیکند چه کارگاه کوچکی داشته باشید چه کارخانهای بزرگ.
1. استعلام برند مورد نظر، همیشه اولین قدم برای ثبت برند است، چون اگر عین یا شبیه برندی را که قصد ثبت آن را دارید، قبلاً در همان طبقه مورد نظر شما ثبت شده باشد، ثبت این برند به نام شما انجام نخواهد شد.
2. پس از استعلام برند مورد نظر و احراز قابلیت آن برای ثبت، مرحله بعدی تهیه و تکمیل مدارک مورد نیاز است.
3. مرحله بعدی ثبت اظهارنامه برندی است که انتخاب کردید.
برای انجام این مراحل میتوانید از تجربه و تخصص کارشناسان و وکلای مؤسسه ثبت کلهر استفاده کنید.
4. پس از اینکه اظهارنامه را تکمیل و به صورت اینترنتی ارسال کردید، پرونده شما در نوبت بررسی توسط کارشناسان قرار میگیرد، بعد باید به تأیید رئیس اداره علائم تجاری برسد. اگر ثبت برند مورد نظر شما از نظر تمام این افراد بدون مشکل باشد، در سامانه به شما اطلاع داده میشود. در این مرحله باید با به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و تشکیل پرونده فیزیکی برند مورد نظرتان را انجام دهید. هزینه 2 نوبت روزنامه رسمی ثبت علامت را پرداخت کنید. مرحله دوم پرداخت هزینه روزنامه رسمی 30 روز پس از انتشار روزنامه رسمی مرحله اول است. همچنین باید هزینه حقالثبت علامت تجاری را نیز پرداخت کنید.
5. در مرحله آخر ثبت برند، مجدداً به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و سند علامت تجاری دریافت میکنید.
امکان ثبت برند تجاری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی وجود دارد و همچنین میشود که مالکیت یک برند به دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی تعلق داشته باشد.
پس از انجام ثبت برند مواد غذایی روی محصول تولید شده باید اطلاعاتی درج شود از جمله: نام محصول، مواد تشکیل دهنده، سری ساخت، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضاء، جمله ساخت ایران باید روی برچسب باشد، وزن خالص، نام و آدرس مؤسسه سازنده
مدت زمان مورد نیاز برای ثبت یک برند به دو بخش تقسیم میشود:
اول: بررسی توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی که تقریباً یک تا سه هفته زمان لازم دارد.
دوم: بعد از تأیید کارشناسان اداره هم حدود چهل و پنج روز زمان لازم است تا سند برند به متقاضی تحویل داده شود.
هزینه ثبت برند برای هر محصولی به تعداد طبقات و محصولات مورد انتخاب بستگی دارد. ثبت برند مواد غذایی نیز از این قانون پیروی میکند. ثبت برند از آغاز عملیات ثبت در سامانه با توجه به میزان کالاها و طبقات آن تا زمانی که گواهی ده ساله صادر میشود مبالغی باید پرداخت شود این هزینهها شامل:
این هزینهها در سال ۱۳۹۹ از دو میلیون و چهارصد هزار تومان شروع میشد و تمام هزینههای دولتی و قانونی را شامل میشد. مبلغ قابل پرداخت در ثبت برند لاتین با هزینه ثبت برند فارسی فرقی ندارد. هزینه ثبت برند مواد غذایی بسته به تعداد محصولات، مجوزهای لازم و طبقات درخواستی است. طبقه، یعنی نوع خدمات یا کالاهایی که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر دارد. برای اطلاع از هزینههای دقیق برای ثبت برند با کارشناسان مؤسسه ثبت کلهر تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را دراختیارتان قرار دهند.
یکشنبه, 22 فروردین 0
8 ماه پیش
10 ماه پیش
2 سال پیش
برای ثبت برند خود این 10 نکته مهم و اساسی را مد نظر قرار دهید. ...