در مورد محدودیتهای ثبت برند باید بدانید که: برای ثبت برند باید از ترکیب نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت استفاده کرد، یا ترکیبی که موجب شناسایی محصول، تمایز آن از سایر محصولات و انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب شود. امروزه اسم و برند تجاری از اهمیت خاصی برخوردار است و تجار حساسیت زیادی نسبت به ثبت برند و حفاظت از آن نشان میدهند. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به مهمترین نکات ثبت برند بپردازیم. انواع برند غیرقابل ثبت در قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری، درماده 32 محدودیتهایی برای ثبت انواع برند عنوان شده است. در واقع برندهایی که این ویژگیها را داشته باشند، قابلیت ثبت ندارند:
1. نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز کند.
2. خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
3. مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
4. عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بینالمللی تأسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن داده شده باشد.
5. عین یا شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف باشد.
6. عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد. به شرط آنکه عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته باشد و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد کند.
7. عین علامتی باشد که قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم باشد. یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب گمراهی میشود.
در واقع اگر این محدودیتها را در انتخاب برند رعایت کنیم، میتوانیم بفهمیم که انواع برند قابل ثبت از نظر قانونگذار کدامها هستند. یکی از برندهایی که قابل ثبت نیست، برندی است که وجه مشخصه نداشته باشد. یعنی به اندازۀ کافی خاص نباشد که بتواند کالاها و خدمات یک مؤسسه را با کالاها و خدمات سایر مؤسسهها متفاوت کند. اگر علامت تجاری که انتخاب کردهاید خلاف موازین شرعی باشد، مثلا اهانتی در پی داشته باشد، غیرقابل ثبت است. همچنین است اگر نظم عمومی و اخلاق حسنه را نیز به خطر بیندازد. ممکن است برندی در تهران اهانت آمیز نباشد و ثبت شود، اما همان برند در شهر دیگری ثبت نشود. چون در فرهنگ آن منطقه اهانتآمیز محسوب میشود و یا برندی در یک شهر به دلیل وجود ادیان مختلف، اهانت به آنها محسوب شود و قابل ثبت نباشد. دقت کنید که علامتی را انتخاب کنید که عین یا شبیه سایر علامتهای ملی یا بینالمللی نباشد. مثلا نشان پرچم فرانسه را نمیتوانید به عنوان علامت تجاری خود انتخاب کنید. اگر وارد زمینۀ فعالیتی شدهاید که در آن مؤسسه معروف دیگری فعالیت میکند توجه کنید اگر علامتی که انتخاب کردهاید، عین آن باشد و یا شبیه علامت تجاری آن باشد، ثبت نمیشود. اصل بر این است که برندی که ثبت میکنید، برای شما در آن طبقه و طبقات مشابه انحصار ایجاد کند. اما در خصوص برندهای معروف استثناست. یعنی شما نام این برند را نمیتوانید در هیچ طبقه دیگری ثبت کنید. مثلا کوکاکولا یک برند برای نوشابه است. اگر شما این نام و علامت را برای فعالیت دیگری مانند تولید پوشاک استفاده کنید و این مسأله به مالک علامت قبلی ضرر وارد کند، اجازۀ ثبت را به شما نخواهند داد. فرض کنید شما علامتی را طراحی کردهاید. اگر کسی قبل از شما تقاضای ثبت علامتی را داده باشد که عین علامت شما باشد، چون او زودتر از شما تقاضا کرده است، دیگر علامت شما را ثبت نمیکنند.
ثبت کلهر متخصصانی زبده در زمینه ثبتی دارد که شما را در ثبت برند خود یاری میکنند.
مدت اعتبار حمایت از نشانه تجاری،10 سال از تاریخ ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت های صنعتی است که هر 10 سال قابل تمدید است. چنانچه ظرف 10 سال تمدید نشود و 6 ماه از تاریخ اعتبار گذشته باشد صاحب گواهینامه باید جهت ثبت نام و علامت تجاری خود دوباره اقدام کند. مطابق ماده 12 قانون ثبت و علائم و اختراعات برند تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی معتبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد. در نتیجه اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث داده میشود. که میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
1. تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستانها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم میشود.
2. عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3. عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر میشود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی، دعوی یا اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید.
1. عدم سوء استفاده از نام تجاری
2. عدم کپی برداری و شبیه سازی بر طبق برند
3. عدم تاثیر تحریمها در صورت ثبت در معاهدات بینالمللی مثل معاهده مادرید
ثبت برند میتواند به بهرهوری و حاشیه امنیتی شرکتها و ارگانها و کارخانهجات کمک زیادی کند. ادارات استاندارد و اداره بهداشت، غذا، دارو و ادارات محیط زیست برای اعطای مجوز یا پروانه از شما تقاضای برند مینمایند. داشتن یک برند و یا ثبت برند در نتیجه برند سازی میتواند در موثر بودن هدف شرکتها و محصولات در جهت ورود به بازار رقابت کمک کند و در نتیجه میتواند باعث ورود محصولات و دیگر خدمات توسط همان برند بدون پرداخت هزینه اضافی جهت ثبت برندی جدید و حضور در عرصه رقابت بدون هزینه برند سازی شود.
مدیران پیش از هر چیزی در هنگام تأسیس یک مجموعه باید ثبت برند کنند تا از سوءاستفاده غیر جلوگیری شود. اما لازم است بدانید برای شروع فعالیت تجاری، تنها ثبت برند کافی نیست. مدیران و صاحبان مشاغل باید متناسب با نیاز خود اقدام به ثبت شرکت نمایند و پس از آن فعالیت تجاری خود را شروع کنند.
1. گسترش: از گسترش زود هنگام کار خود بپرهیزید، زیرا افزایش ناگهانی مخاطبان، سبب پراکندگی و گم شدن برند شما در میان انبوه فعالیت میشود.
2. اختصار: در فعالیت مربوط به برند خود، متمرکز شوید. به هر میزان که تمرکز شما بر مورد یا موارد خاصی باشد، برند شما قویتر خواهد شد.
3. معروفیت: تا جایی که ممکن است باید برند و کار خود را معروف کنید.یکی از روشهای کارآمد در کسب شهرت، این است که در کار خود «اولین» باشید. یعنی اولین کسی باشید که این محصول را عرضه میدارد.
4. تبلیغات: تبلیغات برای برند یکی از زیر بناییترین اقدامات در زمینه تقویت برند است و این تبلیغات باید طوری باشد که برند به نام شما شناخته شود.
یکشنبه, 17 اسفند 99
2 ماه پیش
5 ماه پیش
1 سال پیش
برای ثبت برند خود این 10 نکته مهم و اساسی را مدنظر قرار دهید . ...