سامانه ساجات را بیشتر بشناسید؛ تاریخچه این سیستم به این صورت است که سامانه ساجات در سال 1388 برای اولینبار توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بنیانگذاری شد. سامانه ساجات مخفف "سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی" است. ولی خود کلمه "ساجات" نشان دهنده "سامانه تشخیص صلاحیت شرکتها" است. هدف اصلی سیستم ساجات، رتبهبندی شرکتها است. شرکتهای پیمانکار، مشاور، انفورماتیک و ساخت و طرح میتوانند با مطالعه آییننامههای مصوب در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و با استفاده از سامانه ساجات اقدام به دریافت پایه و رشته مورد نظرخود کنند. شرکتهای پیمانکار در رتبهبندی میتوانند رتبههای 1 تا 5 را دریافت کنند که رتبه 5 پایینترین رتبه و رتبه 1 بالاترین رتبه است. شرکتهای مشاوره میتوانند رتبههای 1 تا 3 را از این سامانه دریافت کنند، که در این رتبهبندی نیز رتبه 3 پایینترین رتبه و رتبه 1 بالاترین رتبه در سازمان ساجات است. در رتبهبندی شرکتهای پیمانکار ملاک اصلی تعیین رتبه، تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره یک شرکت است در حالی که در رتبهبندی شرکتهای مشاور علاوه بر در نظر گرفتن تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره شرکت، کم و کیف امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکتها نیز در تعیین رتبه آنها ملاک تعیین است.
برای ایجاد تغییرات در شرکتها ، باید درخواست تغییرات شرکت خود را به اداره ثبت شرکتها ارائه کنید. از جمله تغییراتی که ممکن است در شرکتها رخ دهد، میتوان به تغییر نام، نشانی، هیات مدیره، سال مالی، سرمایه سهمی، دارندگان حق امضاء اشاره کرد. سپس روزنامه رسمی تغییرات انجام شده را در سامانه ساجات قرار داده و یا به اطلاع مسئولین مدیریت و برنامهریزی کشور میرساند.
مؤسسه ثبت کلهر با کارشناسان زبده در حوزه ثبت به راحتی میتوانند مشکلات رتبه بندی و ثبت نام در سامانه ساجات را برطرف نمایند.
شرکتهای مختلف متناسب با ماهیت خود، میتوانند گواهینامههای متفاوتی را از سامانه ساجات دریافت کنند:
· شرکتهای پیمانکاری - گواهینامه صلاحیت پیمانکاری
· شرکتهای مشاور- گواهینامه صلاحیت مشاوران
· شرکتهای انفورماتیکی - گواهی رتبهبندی و احراز صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی
متقاضیان رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری و رتبه بندی شرکتهای مشاوره برای اخذ رتبه ابتدا باید طبق مراحل زیر در سایت ساجات به نشانی sajat.mporg.ir ثبت نام کنند:
1. مرحله اول وارد کردن آدرس ایمیل متقاضی ثبت نام، برای عضویت در سامانه ساجات است.
2. مرحله دوم پر کردن تمام قسمتهایی که در کنار آنها علامت تعجب قرمز رنگ وجود دارد الزامی است.
3. مرحله سوم بعد از ثبت نام با وارد کردن شناسه کاربری و گذرواژهای که به آدرس ایمیل وارد شده در مرحله اول، ارسال شده است، میتوانید وارد سامانه تکمیل ثبت نام ساجات شوید که در این صفحه پنج قسمت کلی مشخصات مدیر عامل، مشخصات شرکت، مشخصات محل شرکت، الصاق فایل و کد امنیتی وجود دارد. در وارد کردن مشخصات شرکت باید به نکاتی توجه کرد از جمله:
· شناسه ملی شرکت یک عدد 11 رقمی است که با اعداد 10 یا 14آغاز میشود.
· کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی است که با 41 شروع میشود. شرکتهایی که تازه تأسیس شدهاند باید برای اخذ کد اقتصادی خود به شعبه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.
· هنگام پر کردن اولین گواهینامه مورد تقاضا پس از ثبت نام باید به فعالیت شرکت در اساسنامه توجه شود.
· در قسمت الصاق فایل باید صفحه اول اساسنامه یا اظهارنامه ثبت شرکت که در آن موضوع فعالیت و نام شرکت درج شده است، آپلود شود.
· هنگام وارد کردن کد امنیتی زبان سیستم حتما باید En باشد.
4. مرحله چهارم پس از کلیک بر روی گزینه ثبت، اطلاعات شرکت به نمایش در میآید که در قسمت پایین آن صاحبان امضاء مجاز شرکت باید این قسمت را امضاء کنند و مهر شرکت زده شود.
5. در آخرین مرحله دفتر نظام فنی و اجرایی با دریافت فرم ثبت نام، یک ایمیل به کاربر میفرستد که در آن از کاربر خواسته شده است تا حداکثر ظرف یک ماه، فرم نمایش داده شده را چاپ و پس از امضاء آن و درج تاریخ و شماره، با پست سفارشی و یا پیشتاز به نشانی "تهران، میدان بهارستان، خیابان صفی علیشاه، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری"ارسال کند.
نکته1. اگر گذرواژه را فراموش کنید: به سامانه ساجات وارد میشوید و سپس در قسمت "گذرواژه خود را فراموش کرده اید" با وارد کردن شناسه کاربری و پست الکترونیکی گذرواژه جدید را دریافت نمایید.
نکته2. اگر علاوه بر گذرواژه، شناسه کاربری نیز فراموش شده باشد: ارسال مدارک ذیل با پست پیشتاز به آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، سازمان برنامه و بودجه کشور:
· کپی آگهی تأسیس، اظهارنامه ثبتی و اساسنامه شرکت
· کپی آخرین آگهی تغییرات ثبت شده شرکت در روزنامه رسمی
· کپی صورتجلسه آخرین مجمع عمومی به همراه لیست سهامداران که نشان دهنده 100درصد صاحبان سهام باشد در همان تاریخ
· نامه درخواست با سربرگ شرکت با عنوان مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اختصاص شناسه کاربری و گذرواژه جدید
· اعلام ایمیل به منظور ارسال مجدد گذرواژه و شناسه کاربری
توجه: تمام مدارک ارسالی باید دارای مهر شرکت، امضاء صاحبان امضاء مجاز شرکت و جمله "کپی برابر اصل است" باشد.
1. مراکز دولتی اجازه عقد قرارداد با شرکتهای فاقد رتبه را ندارند. به همین دلیل میتوان گفت که یکی از شرایط اصلی عقد قرارداد با شرکتها و ادارات دولتی رتبهبندی آن شرکت است. پس اخذ رتبه از اهمیت زیادی دارد.
2. رتبهی هر شرکت در صنایع مختلف میتواند نمایی کلی از وضعیت آن شرکت باشد و دلیل دیگری بر اهمیت آن است.
3. داشتن گواهینامه صلاحیت پیمانکاری از الزامات حضور شرکتهای پیمانکاری در مناقصات دولتی است و شرکتها بدون دریافت صلاحیت از سامانه ساجات نمیتوانند در مناقصات دولتی حضور داشته باشند. همانطور که گفتیم رتبه هر شرکت نمایی کلی از آن است و سرمایهگذاران میتوانند با آگاهی نسبت به رتبه هر شرکت، انتخاب بهتر و کاملتری برای اجرای پروژه خود داشته باشند.
4. پس از دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری توسط سامانه ساجات امکان حضور شرکت در مناقصههای دولتی وجود دارد.
5. برای انعقاد قرارداد شرکت با سایر مؤسسات، سازمانهای دولتی و شرکتهای مختلف، باید برای ثبت و اخذ رتبه از طریق سامانه ساجات اقدام شود و اگر شرکتی ثبت رتبه را انجام ندهد، نمیتواند با مراکز دولتی قرارداد منعقد کند.
6. شرکتها از طریق سامانه ساجات به رتبه بندی شرکت میان رقبا در زمینه صنعت و حرفههای مختلف میپردازند. به این ترتیب نقاط ضعف و قوت آنها بهتر مشخص میشود.
7. در صورتی که شرکتی با استفاده از سامانه ساجات رتبه بندی خود را ثبت نماید، سرمایهگذار با آگاهی کامل از رتبه بندی شرکت مورد نظر و توان فنی و مالی آن میتواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم گیری کند.
برای ثبت قرارداد در سامانه ساجات باید 10 بخش از قرارداد در دسترس باشد: موضوع قرارداد، تاریخ انعقاد (حداکثر 3ماه پس از عقد قرارداد باید قرارداد ثبت شود)، شماره قراداد، نحوه واگذاری، وضعیت پیمان، تاریخ پایان کار در قرارداد، نام کارفرما، محل قرارداد (برای قراردادهای داخلی نام استان و قراردادهای خارجی سایر انتخاب شود)، مبلغ اولیه قرارداد، آخرین صورت وضعیت
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سیستم ساجات
1. برگه رتبه بندیهای قبلی
2. فرم 100
3. اساسنامه
4. اظهارنامه ثبتی برای شرکتهای سهامی خاص یا تقاضانامه و شرکت نامه برای شرکتهای با مسئولیت محدود و تعاونی
5. آگهی تأسیس
6. آخرین صورت جلسه مربوط به آخرین تغییرات و تغییر سهام
7. آگهی تغییرات و یا تصمیمات انجام شده
8. فرم 200
9. کپی مدارک تحصیلی، شناسنامه، کارت ملی،کارت پایان خدمت به ترتیب سمتهای مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره نایب رییس، عضو، سهامدار
10. سوابق کاری و بیمه هر یک از اعضای هیئت مدیره
11. فرم و قراردادهای شرکت
12. کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده باشد شامل مشخصات، ترازنامه، حساب سود و زیان
پنجشنبه, 23 بهمن 99
4 ماه پیش
7 ماه پیش
1 سال پیش
باتوجه به نوع کاری که در شرکت انجام میدهید باید، حتما به اصول و قوانین مربوط به آن تسلط داشته باشد. ...