آیا درخواست ثبت برند شما رد شده است؟ در این مطلب به دلایلی که ممکن است برند رد شود میپردازیم تا با شناخت آنها، موانع به ثبت نرسیدن برند را از بین ببریم. در هنگام ثبت نشانه ممکن است موانعی ایجاد شود و از ثبت آنها خودداری شود و به این ترتیب ثبت انجام نشود. در بازار امروز، رقابت بین تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالاها بسیار گسترشیافته است. به این صورت که افراد به دنبال نشانی هستند که در عین سادگی و ملموس بودن، یادآور محصولات و خدمات آنها باشد و افراد با دیدن این نشانها به سمت کالای مورد نظر جذب شوند. این نشان همان علامت تجاری یا برند است که باعث متمایز شدن کالاها و خدمات در بازار میشود و اطمینان از اصالت محصول را برای مشتریان ایجاد میکند.
برند، منبع کالاها و محصولات را به مصرفکننده کالا نشان میدهد. طوری که مصرفکننده از طریق برندها، محصولات و خدمات را میشناسد. به همین دلیل، برندها از اهمیت ویژهای برخوردارند. امروزه انتخاب علامت تجاری یا برند بسیار سختتر از گذشته شده است، زیرا حجم برندهای ثبتشده در اداره مالکیت صنعتی در دهههای اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. و اینکه علامتی که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده دیگر قابلیت ثبت نخواهد داشت. اما گاهی به دلایلی ممکن است در روند ثبت برند اختلالاتی ایجاد شود و موانعی در ثبت برند به ایجاد شود.
اداره ثبت پیش از قبولی درخواست ثبت برند باید رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیشبینیشده در قانون تنظیم شده و جزء علائم ممنوعه نیست و همچنین شباهتی با علامتهای ثبت شده قبلی ندارد. در صورتی که تشخیص دهد که علامت واجد شرایط لازم برای ثبت نیست میتواند درخواست ثبت برند را رد کند.
اداره ثبت پیش از قبولی درخواست ثبت برند باید رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیشبینیشده در قانون تنظیم شده و جزء علائم ممنوعه نیست و همچنین شباهتی با علامتهای ثبت شده قبلی ندارد. در صورتی که تشخیص دهد که علامت واجد شرایط لازم برای ثبت نیست میتواند درخواست ثبت برند را رد کند.
برای حفظ حقوق اشخاص در مورد تصمیمات اداره ثبت، پس از بررسی ابتدایی اظهارنامه و ضمایم آن از نظر شکلی درصورتیکه مطابق مقررات قانون و آئیننامه اجرایی آن تنظیم نشده باشد کارشناس مطابق مقررات اخطار رفع نقص صادر میکند و در فضای مجازی به آدرس ایمیل متقاضی ارسال میشود. از تاریخ ارسال نامه الکترونیکی متقاضی ظرف 30روز مهلت دارد تا نسبت به اصلاح یا تکمیل مندرجات اظهارنامه و مدارک و ضمایم اقدام کند. در غیر این صورت اظهارنامه کان لم یکن تلقی میشود. پس از تکمیل و اصلاح اظهارنامه و ضمایم آن متقاضی باید با درخواست پاسخ به اخطار رفع نقص در قسمت خدمات الکترونیک گزینه ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال) درخواست مورد نظر را تکمیل و با ضمیمه کردن ضمایم آن را از طریق سامانه ارسال کند.
نکته: در صورتیکه متقاضی ظرف مهلت 30 روزه قادر به رفع نقص مندرجات اظهارنامه و ضمایم و مدارک نبود میتواند با ذکر دلایل بنا به تشخیص اداره یکبار تمدید مهلت رفع نقص را از مرجع ثبت درخواست کند و مرجع ثبت میتواند تنها برای یکبار با درخواست وی موافقت نماید و متقاضی میتواند با ورود به سامانه مالکیت معنوی و ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال) فایل درخواست استمهال رفع نقص را انتخاب و تکمیل نماید.
مشاورین ثبت کلهر در همه مراحل ثبت برند، اعتراض به رد ثبت برند در کنار شما هستند و به شما راهنماییهای لازم را ارائه میدهند.
1. عدم رعایت ویژگیهای برند: برای ثبت علامت تجاری تمام شرایط قانونی برای ثبت باید فراهم باشد. یکی از این شرایط ویژگیهای علامت تجاری یا برند است. یک علامت تجاری باید ویژگیهایی را داشته باشد. در صورتیکه هر کدام از این ویژگیها ناقص باشد ممکن است درخواست ثبت برند شما متوقف و رد شود.
2. ابداع و نوآوری: علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد. علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علائمی که قبلا استفاده شده باشد. برخی از افراد با افزایش یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به اشکال قبلی مدعی ثبت علامت تجارتی میشوند که در این حالت درخواست ثبت رد میشود.
3. صداقت و شفافیت: علائم تجاری باید از صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح برخوردار باشند؛ یعنی علامت تجاری باید به نحوی طراحی، ترسیم و تعیین شود که باعث خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نشود. واضح است که متصدی ثبت از ثبت طرحها و نشانهایی که آرم و علامت شرکت و مؤسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری به عمل میآورد و درخواست ثبت برند رد میشود.
4. تمایز و تشخص: علامت تجاری یک شرکت باید در میان علائم شرکتهای مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی به آسانی قابل تشخیص باشد. در غیر این صورت متصدی ثبت میتواند درخواست ثبت برند را رد کند.
5. عدم رعایت مقررات قانونی: اگر تقاضانامه درخواست ثبت برند مطابق با شرایط و ضوابط مشخص شده در قانون نباشد، رد میشود. این موارد عبارتاند از:
الف.علائمی که مغایر با موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند: مطابق با قانون، کلمات یا تصاویری که مغایر با موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که در عرف مورد قبول هستند باشد، قابلیت ثبت ندارند. عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا دیگر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی که متعلق به کشوری است، سازمانهای بینالدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بینالمللی به وجود آمدهاند، یا اینکه هرکدام از موارد ذکر شده یکی از اجزاء آن علامت باشد، آن علامت قابلیت به ثبت رسیدن ندارد، مگر درصورتیکه به وسیله مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط مجوز استفاده آن صادر شود.
ب.علائم تجاری که قادر نباشند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات دیگر مؤسسات متمایز کنند.
6.عدم تطابق طبقه مورد نظر با موضوع فعالیت یا محصول: در صورت عدم مطابقت کالا با طبقه مندرج در اظهارنامه، از درخواستکننده ثبت دعوت به عمل خواهد آمد تا در اصلاح طبقهبندی کالا، اقدام کند.
ماده 37 قانون هر ذینفع ميتواند حداكثر تا سی روز از تاريخ انتشار آگهی، اعتراض خود را مبنی بر عدم رعايت مفاد بند (الف) ماده (30) و ماده (32) اين قانون به اداره مالكيت صنعتی تسليم دهد. دراين صورت:
1. اداره مالكيت صنعتي رونوشت اعتراضنامه را به متقاضی ابلاغ كرده و بيست روز مهلت میدهد تا نظر خود را اعلام كند. متقاضی در صورت تأكيد بر تقاضای خود يادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره مذكور ارسال میکند. در غير اين صورت اظهارنامه وی مسترد شده تلقی میشود.
2. اگر متقاضی يادداشت متقابلی بفرستد، اداره مالكيت صنعتی رونوشت آن را به معترض میدهد و با در نظر گرفتن نظرات طرفين و مواد اين قانون تصميم به ثبت علامت يا رد آن میگیرد. بر اساس ماده 124 و 125 آییننامه اجرایی هر شخصي كه نسبت به تقاضای ثبت علامت اعتراض داشته باشد بايد ظرف مهلت 30 روز از تاريخ انتشار آگهی موضوع ماده 120 اين آييننامه اعتراض خود را در دو نسخه مبنی بر عدم رعايت مفاد بندهاي (الف) و (ب) ماده 30 و ماده 32 قانون به مرجع ثبت تسليم نمايد. پس از ثبت اعتراض نامه، نسخه دوم آن با قيد تاريخ و شماره وصول به معترض مسترد ميشود. اعتراض نامه بايد همراه با دلايل و مدارك استنادی و رسيد پرداخت هزينه رسيدگی به اعتراض باشد. اگر پس از بررسی اعتراض نامه و مدارك استنادی، تكميل مدارك منضم به اعتراضنامه ضرورت داشته باشد، مرجع ثبت با تعيين موارد، كتباً از متقاضی درخواست میکند كه ظرف 30 روز از تاريخ ابلاغ رفع نواقص را انجام دهد. در غير اين صورت، اعتراضنامه كان لم يكن تلقی خواهد شد.
پنجشنبه, 21 اسفند 99
8 ماه پیش
10 ماه پیش
2 سال پیش
در ماده 32 قانون، محدودیتهایی برای ثبت انواع برند شما بیان شده که در اینجا برای شما عنوان میکنیم. ...