ثبت شرکت دفتر پیشخوان
دفاتر پیشخوان دولت
دفتر پیشخوان، به دفاتری گفته میشود که دولت برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور ایجاد کرده است. همه دستگاههای اجرایی دولتی ملزم به ارائه خدمات الکترونیکی خود از راه این دفاتر هستند. این دفاتر به وسیله بخش خصوصی اداره میشوند.
از دلایل تشکیل این دفاتر: جلوگیری از موازیکاری دستگاههای دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک است.
نکته: باید در ازای هر بیست هزار نفر یک دفتر پیشخوان در سطح کشور ایجاد شود.
تاریخچه دفاتر پیشخوان دولت
وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آییننامه ایجاد و بهرهبرداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی را نوشتند و در تاریخ 89/3/6 بهتأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسید. اما آییننامه دفاتر خدمات پیشخوان دولت، در سال 1396 مورد اصلاح قرار گرفت و در آییننامه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان مرجع صدور پروانه دفاتر پیشخوان قرار گرفت.
شرایط کسب مجوز دفتر پیشخوان
شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقیقی
1. داشتن تابعیت ایرانی
2. داشتن دین اسلام یا سایر ادیان رسمی کشور
3. داشتن اهلیت قانونی و داشتن اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری و عدم اشتهار به فساد منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن سابقه عضویت در گروهکهای غیرقانونی
4. دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از انجام آن برای افراد ذکور، و ارائه کپی آن
5. عدم اشتغال در تشکیلات دولتی
6. دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا حداقل 10 سال سابقه کارشناسی کاربردی در دستگاههای دولتی
7. کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
8. توانایی جسمی و روحی لازم
9. کپی سندمالکیت یا اجارهنامه
10. تاییدیه اماکن
11. چهارقطعه عکس پرسنلی 3*4
12. ارائه درخواست کتبی برای صدور پروانه ثبت شرکت دفاتر پیشخوان
شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقوقی
- شخص حقوقی باید غیردولتی و محل ثبت آن در ایران باشد وتابعیت شرکت ایرانی باشد
- صاحبان امضاء آن تمامی شرایط مذکور در بندهای 1 الی 5 و مدیرعامل و یا یکی از صاحبان امضای آن علاوه بر بندهای مذکور، شرط بند 6 بخش الف را نیز داشته باشند.
- موضوع فعالیت درج شده در اساسنامه با موضوع پروانه مرتبط باشد
- عدم بدهی بانکی، مالیاتی و بیمهای
- اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای مدیرعامل و صاحبان امضا شرکت
- اصل گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر مدیرعامل شرکت و صاحبان امضاء شرکت
- ارائه مدارک شناسایی مدیرعامل صاحبان امضاء
- کپی کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای آقایان (مدیرعامل و صاحبان امضاء شرکت)
- کپی سند مالکیت و اجارهنامه
- کپی اساسنامه، روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات سهامداران و هیئت مدیره کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل و صاحبان امضاء شرکت
- درخواست کتبی شرکت به امضاء دارندگان حق امضا شرکت به همراه مهر شرکت مبنی بر صدور پروانه
نکته: لازم به ذکر است که به خانواده شهدا و ایثارگران نیز اولویتهایی هنگام صدور مجوز اختصاص داده خواهد شد.
صدور بیش از یک پروانه برای هر متقاضی در سطح کشور تنها با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ممکن است. متقاضیانی که قبلا پروانه دریافت کرده و پروانه آنها به دلایلی جز تخلف لغو شده باشد، میتوانند پس از گذشت 5 سال از تاریخ لغو پروانه، نسبت به ارائه درخواست پروانه اقدام کنند.
فروش دفتر پیشخوان
بر اساس ماده 16 آییننامه برای انتقال پروانه و فروش این دفاتر به دیگران باید شرایط لازم مطابق آییننامه توسط انتقال گیرنده احراز شود و به تایید کارگروه استانی برسد.
ظرفیت توسعه دفاتر در هر استان به وسیله کارگروهی به ریاست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی استانداری و عضویت نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکل صنفی دفاتر پیشخوان تعیین میشود. پس برای احداث دفتر باید تقاضای خود را پس از اعلام فراخوان عمومی در آن استان به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت تقدیم کنید.
خدمات دفاتر پیشخوان دولت

- امور محوله ثبت احوال؛ شناسنامه المثنی، تغییر نام خانوادگی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق، کارت ملی المثنی، تعویض کارت ملّی، تعویض شناسنامه، درخواست هیئت حل اختلاف، صدور گواهی تجرد
- شرکت آب و فاضلاب؛ خدمات حوادث آب و فاضلاب، تفکیک و ادغام انشعاب، انشعاب آب، تغییر محل، سطح و مسیر، قطع و وصل انشعاب، تعیین قطر انشعاب با ظرفیت قراردادی، تغییر انشعاب آب موقت به دائم، تعویض کنتور خراب، بررسی ترکیدگی لوله آب، درخواست واحد شماری، صدور تسویه حساب آببها، درخواست اصلاح قبض آب مصرفی، تغییر نام مشترک، جابجایی کنتور، انشعاب فاضلاب
- شرکت گاز و توانیر؛ وصل جریان گاز مشترکین بدهکار، قطع جریان گاز به علت تخریب و نوسازی، ثبت انشعاب جدید، ثبت درخواست افزایش و کاهش قدرت، ثبت درخواست آزمایش کنتور
- شهرداری؛ عوارض خودرویی سواری، عوارض خودرویی سنگین، عوارض موتور سیکلت
- ثبت نام بیمه سلامت
- خدمات بیمهای
- خدمات گمرکی
- پست بانک
- امور مربوط به گواهینامه و خلافی خودرو
- گذرنامه و امور مربوط به آن
- کارتهای دانشجویی
- شارژ کارتهای مختلف اعتباری
- فروش بلیط اتوبوسهای بین شهری
- پرداخت الکترونیکی قبوض
- امور مربوط به اسقاط خودرو
- خدمات مخابراتی
مراحل صدور پروانه برای ثبت شرکت دفاتر پیشخوان دولت
- بررسی ظرفیتهای خالی برای ثبت شرکت دفاتر پیشخوان در محل مورد نظر که توسط دولت هرسال اعلام میشود.
- ورود به سامانه و ثبت نام درآن
- ورود به سایت با نام کاربری و رمز عبور
- ورود اطلاعات و بارگزاری مدارک در سامانه
- بررسی مدارک توسط دبیرخانه کارگروه دفاتر پیشخوان دولت
- بازرسی توسط دبیرخانه برای استعلام صلاحیت مالیاتی، حفاظتی، بانکی، بیمهای و اماکن
- حضور عضو هیئت مدیره و صاحب امضاء شرکت در حراست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات
- معرفی به آزمایشگاههای دولتی برای تأیید عدم اعتیاد
- معرفی به اماکن با گواهی عدم سوءپیشینه و تأییدیه عدم اعتیاد
- ارسال به کارگروه دفاتر پیشخوان دولت استان بعد از دریافت پاسخ استعلامات
- بررسی احراز شرایط متقاضی پس از انجام استعلامات
- صدور موافقت و ارسال به ادارات کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مناطق نٌهگانه سازمان
- اعلام به متقاضی واجد شرایط برای پرداخت مبلغ حق امتیاز توسط ادارات کل
- تأیید دریافت مبلغ توسط سازمان
- صدور پروانه ثبت شرکت دفاتر پیشخوان خدمات دولت
نکته: مدت اعتبار پروانه پنج سال است و در صورت درخواست متقاضی برای مدت 5 سال دیگر قابل تمدید است.
مراحل ثبت شرکت دفاتر پیشخوان دولت

- ورود به سامانه مربوطه
- ورود به بخش ثبت تأسیس و ورود اطلاعات مربوط به شرکت
- (ذکر عبارت پیشخوان دولت، خدمات پیشخوان در نام شرکت الزامی است.)
- ورود اطلاعات مربوط به مجوز فعالیت
- ذکر موضوع انجام امور خدمات
- ثبت نهایی درخواست
- اخذ پروانه ثبت شرکت دفاتر پیشخوان دولت
- اخذ نامه از وزارت اطلاعات خطاب به اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری برای موافقت با ثبت شرکت دفاتر پیشخوان دولت
- پس از تأیید نام توسط کارشناسان اداره ثبت شرکتها، پرینت فرمهای اساسنامه، اظهارنامه / تقاضانامه، صورتجلسه باید توسط مؤسسین، اعضا، سهامداران و بازرسین امضا شود.
- فرمهای شرکت پس از امضا باید توسط وزارت اطلاعات تأیید و مهر شود
- ارسال پروانه ثبت دفتر پیشخوان و همه نامهها و مجوزها به همراه اوراق شرکت از طریق پست
- در صورت وجود نقص توسط متقاضی رفع مشکل شود.
- چاپ پیشنویس آگهی ثبت تأسیس
- مراجعه به اداره ثبت شرکتها
- اخذ آگهی تأسیس و پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار
تبدیل شرکتهای مختلف به شرکت دفاتر پیشخوان دولت به چه صورت است؟
- اخذ پروانه ثبت شرکت دفاتر پیشخوان دولت
- تشکیل جلسات شرکت و تصمیم گیری در خصوص تغییر شرکت به شرکت دفاتر پیشخوان دولت
- ورود به سامانه مربوطه
- ورود به بخش ثبت صورتجلسه تغییرات
- تنظیم صورتجلسه تغییر نام شرکت با اضافه کردن کلمات پیشخوان دولت، خدمات پیشخوان
- تنظیم صورتجلسه تغییر و یا الحاق موضوع شرکت به: انجام امور خدماتدهی به متقاضیان دریافت خدمات پیشخوانی بخش دولتی و غیردولتی
- تنظیم صورتجلسه تصویب اساسنامه جدید و تأیید آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
- ورود اطلاعات مربوط به صورتجلسه مورد نظر
- تایید نهایی درخواست
- اگر پرونده دارای ایراد باشد باید نقصهای موجود مرتفع شود.
- پرینت پیشنویس آگهی تغییرات
- مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکتها و اخذ آگهی تغییرات
- پرداخت هزینه آگهی روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار
محل تأسیس پیشخوان دولت برای اخذ مجوز باید چه شرایطی داشته باشد؟
1. محلی که برای دفتر در نظر گرفته میشود در مناطق روستایی باید حداقل 20 متر مربع و در مناطق شهری حداقل 50 متر مربع فضا داشته باشد.
2. دفتر علاوه بر داشتن کاربری مجاز باید در طبقه همکف یا اول واقع شده باشد.
3. تابلو و آرم دفتر از نمونههایی کمیته راهبری دفاتر پیشخوان دولت باید پیروی کند.
4. تجهیزات لازم برای خدمت رسانی به معلولان، سالمندان و جانبازان لحاظ شده باشد.
5. نصب تابلوهای تعرفه در محلهایی که متقاضیان بتوانند به خوبی آن را ببینند.
6. وجود تجهیزات فنی و اداری مثل میز، صندلی، نیمکت جهت استقرار مراجعین، تجهیزات رایانهای، خطوط اینترنت، دستگاه POS