درباره ثبت شرکت بازرسی آسانسور میتوان گفت که، دستگاه آسانسور کششی- برقی، یک کالای مشمول استاندارد اجباری به حساب میآید. اگر یک دستگاه آسانسور در یک ساختمان جدید یا قدیم نصب شود؛ باید توسط یک شرکت بازرسی تأیید صلاحیت شده توسط مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران" NACI سازمان ملی استاندارد ایران" بازرسی شود. گروه بازرسی آسانسور، پله برقی و بالابرها در زمینه بازرسی انواع آسانسورهای کششی، هیدرولیک،MRL آسانسورهای خاص، ضدحریق، انواع پله برقی و پیاده رو های متحرک فعالیت میکند.
بازرسی ایمنی آسانسورها و صدور گواهینامههای بازرسی اولیه ضروری است.
تمدید بازرسی ادواری آسانسور جهت اطمینان بخشی به کاربران نیز الزامی است.
ـ صدور پایانکار ساختمانهای دارای آسانسور توسط شهرداریها با ارائه گواهی بازرسی آسانسور امکانپذیر است .
بر اساس قوانین و دستورالعملهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر شرکت یا شخصی مجاز به طراحی و نصب آسانسور در ایران نیست.
بلکه تنها شرکتهای دارای پروانه طراحی و مونتاژ ازوزارتخانه مربوطه و یا مراجع ذیصلاح دیگر مجاز به این کار هستند.
آسانسورهای کششی – برقی، مشمول استاندارد اجباری هستند. ولی در حال حاضر آسانسورهای از نوع هیدرولیک مشمول استاندارد اجباری نیستند.
اما اگر نیاز به دریافت پایانکار برای ساختمانهای دارای آسانسور از نوع هیدرولیک باشد، بخشی از فرآیند زیر باید انجام شود:
جهت شروع فرآیند بازرسی شرکتهای مجاز عرضه کننده آسانسور باید درخواست خود را مبنی بر درخواست بازرسی در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور (lift.isiri.gov.ir) ثبت نمایند.
سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به طور تصادفی درخواست شرکت عرضه کننده را برای یک شرکت معتبر بازرسی آسانسور ارسال میکند.
· شرکت عرضه کننده آسانسور با ارائه مدارک مورد نیاز که شامل فرم درخواست، کپی پروانه ساختمانی، کپی کارت ملی متقاضی، فرمهای تکمیل شده تأییدیه اجزا و مشخصات فنی، فیش هزینه بازرسی است؛ در شرکت بازرسی معرفی شده ثبت نام میکند.
· هزینه بازرسی مطابق تعرفه مصوب است و براساس دستورالعملهای اجرایی هیچ هزینه دیگری توسط شرکتهای بازرسی دریافت نمیشود.
· شرکت بازرسی بعد از اطمینان از صحت اطلاعات ثبت نام و مدارک ارائه شده، آسانسورها را بازرسی میکند.
· به دلیل اینکه آسانسورهای هیدرولیک، مشمول استانداد اجباری نمیشوند، شرکتهای بازرسی جهت احراز نوع آسانسور فقط آنها را بازدید میکنند و گواهی بازرسی تطابق دستگاه آسانسور با استاندارد ملی 2-6303 صادر میشود و شرکت بازرسی هیچ مسئولیتی در خصوص ایمنی و استاندارد بدن آسانسور هیدرولیک ندارد و این فرآیند تنها برای صدور پایانکار انجام میشود.
بعد از انجام بازرسی، گزارشی مبنی بر عدم تطابقهای احتمالی توسط کارشناس بازرسی به نماینده شرکت عرضه کننده آسانسور جهت رفع و استانداردسازی آسانسور ارائه میشود.
با توجه به اینکه آسانسورها توسط شرکتهای مجاز نصب میشوند، باید در بازرسی، عدم تطابق با استاندارد ملی دیده نشود. و شرکتهای بازرسی فقط فرآیند تصدیق را انجام دهند.
ـ عدم تطابقها به دو دسته ساختمانی و فنی تقسیم میشود که در واقع همه آنها عدم تطابقهای موجود با استاندارد ملی است.
یکی از واحدهای گروه آسانسور واحد فنی است، وجود واحد فنی در این گروهها به عنوان واحد کنترلی و نظارتی موجبات ارتقاء کیفیت فرآیند بازرسیها و صدور گواهینامهها چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ کنترل مدارک را ایجاد میکند.
شرکت عرضه کننده آسانسور بعد از رفع کامل عدم تطابقهای گزارش شده، بازرسی مجدد را به صورت کتبی از شرکت بازرسی درخواست میکند.
باید همه عدم انطباقهای موجود اعم از آنهایی که گزارش شده و حتی آنهایی که احتمالا از چشم بازرس به هر دلیلی پوشیده مانده مرتفع شود و نیز با رفع عدم تطابق گزارش شده، عدم تطابق جدیدی ایجاد نشود.
در صورت تأیید فنی توسط کارشناس بازرسی در مرحله اول و یا مراحل بعدی بازرسی، شرکت عرضه کننده آسانسور همه مدارک مورد نیاز از جمله نقشهها، محاسبات، قرارداد یکساله سرویس و نگهداری، بیمه نامه یکساله را برای بررسی و تأیید نهایی دستگاه آسانسور به شرکت بازرسی ارائه میکند.
نکته: صدور تأییدیه کارشناس بازرسی به منزله تأیید نهایی دستگاه آسانسور نیست و از دستگاه آسانسور نباید استفاده شود تا زمان صدور گواهی بازرسی
در نهایت بعد از بررسی و صحت همه مدارک ارائه شده، گواهی بازرسی صادر خواهد شد که بعد از تأیید اداره کل استاندارد استان توسط سامانه مدیریت بازرسی به شهرداری استان یا منطقه ارسال میشود.
برای آگاهی از امور ثبتی و حقوقی شرکت خود با ما در موسسه ثبت کلهر زیر نظر کارشناسان مجرب و خبره در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند همراه شوید. اولین گام در این راه داشتن آگاهی است.
اعتبار گواهینامه بازرسی یک سال شمسی از تاریخ صدور است و بعد از انقضاء آن مجدد باید از دستگاه آسانسور توسط شرکتهای بازرسی مجاز، بازرسی دورهای صورت گیرد. انجام بازرسی دورهای یکساله و انجام سرویس و نگهداری مرتب و حداقل ماهانه مکمل یکدیگر برای حفظ ایمنی دستگاه آسانسور لازم است و انجام هر دو با هم میتواند سلامت استفادهکنندگان ازدستگاه آسانسور را تضمین نماید.
برای بازرسی دورهای آسانسور باید درخواست خود را در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت کنید .
اصولا نمیتوان مدت زمان مشخصی از درخواست بازرسی تا صدور گواهی بازرسی مشخص کرد ولی باید قبل از خرید دستگاه آسانسور از اعتبار پروانه طراحی و مونتاژ شرکت عرضه کننده آسانسور اطمینان حاصل شود.
1. فعالیت در شورای فنی وزارت صنایع و معادن
2. فعالیت در شورای سیاستگذاری و برنامهریزی صنعت آسانسور
3. فعالیت در کمیته فنی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
4. همکاری در جهت تدوین استاندارد ملی و اجباری کردن بازرسی پله برقی در ایران بر اساس استاندارد EN115
5. همکاری با کارخانههای مختلف در زمینه کنترل بالابرهای صنعتی
6. همکاری و مشارکت در زمینه برگزاری کلاسهای آموزشی مرتبط با آسانسور با بخش آموزش شرکت به منظور انتقال اطلاعات و دانش فنی به علاقه مندان و فارغ التحصیلان جویای کار در رشتههای تحصیلی مرتبط
1. استانداردهای جهانی (EN81,ASME,A17.1,...)
2. استانداردهای ملی ایران 1-3. 63
· عملكرد قفلها و دربهای كابین و طبقات
· سیستم تعلیق كابین و مكانیزم تعادل و مسیر حركت كابین
· سیستمهای كنترلی، ایمنی، الكتریكی و محركه آسانسور
· عملكرد ترمز ایمنی، گاورنر و ضربه گیرها
داشتن پروانه تأیید صلاحیت بازرسی فنی آسانسورها از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یکی از ملزومات شرکت ارائه دهنده بازرسی آسانسور است.
همچنین بازرسان آسانسور نیز باید دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط باشند و آموزشهای خاصی در زمینه آسانسور نیز دیده باشند.
زیرا روال کلی بر این است که کارشناسان متخصص امر بازرسی آسانسور را در کشور انجام دهند.
1. تهیه مدارک لازم:
ـ شناسنامه و کارت ملی
ـ گواهی سوء پیشینه
2. مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکتها و ثبت نام در سامانه"irsherkat.ssaa.ir "و پر کردن اطلاعات فرمهای لازم
3. نام شرکت باید در فرم نام و شخص حقوقی به ترتیب اولویت 5 نام انتخاب شود که یکی از بین آنها تأیید میشود.
4. مدت و موضوع فعالیت، نشانی شرکت سرمایه شرکت قید شود.
5. مشخص کردن سمت و نام شرکاء و سهام هر یک از آنها. و اگر شرکت شعبهای دارد باید مشخصات آن قید شود.
6. پس از تأیید اطلاعات باید اساسنامه و شرکتنامه را در سایت بارگذاری کنید.
7. اساسنامه و شرکتنامه پیش فرضهایی دارند که باید آنها را پر کنید و بعد کپی برابر اصل شده آنها را در سایت بارگذاری نمایند.
8. بعد از انجام این مراحل باید منتظر باشید تا اداره ثبت شرکتها از شما بخواهد مدارک را برای آنها ارسال کنید.
9. بعد از تأیید تمام مدارک، شماره ثبت شرکت داده میشود و باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی چاپ کنید.
در آگهی باید اطلاعاتی در مورد نام شرکت، نوع فعالیت مدت و اطلاعاتی از این قبیل قید شود.
سه شنبه, 02 دی 99
4 ماه پیش
7 ماه پیش
1 سال پیش
اگر به دنبال موسساتی برای مقاصد غیر تجاری هستید، این تشکیلات مجازند از عناوینی همچون: انجمن، کانون، بنگا...