در این مقاله قصد داریم تفاوت برند با علامت تجاری را بیان کنیم. برند و نام تجاری از واژههای پرکاربرد در بازار کسب و کار هستند. اما به اشتباه در بسیاری از موارد به جای هم استفاده میشوند. توجه داشته باشید که نام تجاری و برند، معانی متفاوتی دارند و نباید به جای هم استفاده شوند. نامهای تجاری، اسامی شرکتی یا یک طرح و علامت هستند که در حیطه یک کسب و کار خاص، شرکت با آن اسم برای همصنفان و مشتریان شناخته شده و فعالیت میکند. یعنی یک نشانه است که محصولات یک تولید کننده یا شرکتی را از محصولات رقبا جدا میکند. شما با ثبت نام تجاری خود در اداره مالکیت صنعتی، مورد حمایت قانون در برابر استفاده دیگران قرار میگیرید و دیگران نمیتوانند از نام تجاری شما سوءاستفاده کنند و در صورت بروز مشکل قانون با شماست.
مادۀ 30 قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری درباره علامت تجاری اینگونه گفته است که علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:
1. علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتوان به وسیله آن کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کرد.
2. نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که مشخص کننده و معرف شخص حقیقی باشد. پس چیزی که در قوانین ذکر شده است علامت و نام تجاری است. در قوانین ایران چیزی به اسم برند وجود ندارد. در حقیقت برند یک اصطلاح است که بین اهل بازار و مردم رایج شده است ولی در قوانین حقوقی عنوان نشده است. در واقع بر اساس این تعاریف، اسم تمامی شرکتهای تجاری و مؤسسات غیرتجاری که ثبت شده یا نشده که بهصورت فردی یا شراکتی فعالیتهای تجاری و غیرتجاری انجام میدهند، برای معرفی هویت صنفی آنهاست و این یک اسم تجاری است. نام تجاری به نوعی باید معرف هویت صنفی اشخاص باشد. اما هر نشانهای مثل حروف، اعداد، کلمات، نقوش و تصاویر یا ترکیبی از همۀ اینها که برای متمایز کردن کالاها و خدمات استفاده میشود، علامت تجاری گفته میشود. پس فقط کسانی مثل وکلا یا پزشکان به خاطر شرایط شغلی و افرادی که به اعتبار نوع فعالیتشان، بین نام و کارشان ارتباطی وجود دارد، دارای نام تجاری میشوند. ماده 31 همین قانون نیز بیان کرده حق استفادۀ انحصاری از یک علامت برای کسی است که آن علامت را طبق مقررات ثبت کرده باشد؛ یعنی حتماً باید علامت تجاری به ثبت رسیده باشد تا از امتیازهای قانونی بهرهمند شود. پس با صراحت گفته شده که باید برای بهرهمندی از امتیازات قانونی، این علامت تجاری به ثبت رسیده باشد.
ترکیبی از عوامل مختلف باعث میشوند در نهایت یک برند شکل بگیرد، پس برند فقط یک اسم نیست. از جمله این عوامل میتوان به خدمات پس از فروش، وعده در مورد کیفیت محصول، بسته بندی، برخورد فروشنده، اپراتور مرکز تماس و تبلیغات اشاره کرد. از نظر خیلی از مشتریان، خرید از یک برند به معنای کیفیت بالا، سپردن مسئولیت به تولیدکننده و همچنین نمادی برای ابراز شخصیت میباشد. همین دیدگاه باعث رونق و جلب مشتری برای بیشتر برندها شده است. اعتماد، اولین قدم در تجارت است ثبت برند در جلب اعتماد مشتریان بسیار مؤثر است. علامتی که انتخاب میکنید، باید نشاندهنده نوع فعالیت شما باشد. یعنی باعث شود که افراد با دیدن علامت و شنیدن نام تجاری شما، بتوانند فعالیت شما را به خاطر آورند. در واقع علامت تجاری علامت، نشانه و تصویری است که هدف از طراحی آن، متمایزکردن محصولات و خدمات شما با محصولات و خدمات سایر رقبا است؛ از این جهت اهمیت بسیار زیادی در ادامۀ فعالیت شما خواهد داشت. مثلاً پفک نمکی یک نام تجاری است که شرکت صنعتی مینو آن را ثبت کرده است و قانون از آن در برابر استفاده غیرمجاز دیگران حمایت میکند. تفاوت برند با نام تجاری مثل فرق بین یک چهره جهانی و شناخته شده است با یک فردی عادی در جامعه. با عنوان شدن اسم یک فرد عادی، حس، وعده، انجام کاری منحصر بهفرد و صفات خاص و ویژه در ذهن تداعی نمیشود. به طور مثال دکتر محمود حسابی، پروفسور مجید سمیعی یا اشخاصی شبیه به اینها برندهای شخصی در حوزه دانش و علوم پزشکی بودند. یا افرادی مثل علی نصیریان، اصغر فرهادی، عزت الله انتظامی، عباس کیارستمی، عادل فردوسی پور، علی کریمی در حوزه هنرهای نمایشی، تجسمی و ورزشی به شهرت رسیدهاند و نمونههایی از برندهای شخصی به حساب میآیند. اما صفاتی که با شنیدن نام این افراد به ذهن میرسد، شهرت، اخلاق، سخت کوشی، خلاقیت و شجاعت است. در حالی که نام تجاری در دفاتر قانونی به ثبت میرسد. درست مثل اینکه یک فرد شناسنامه بگیرد. حالا اگر اسم یا علامت شما تداعیگر صفات و ویژگیهای خاصی به مصرف کنندگان و مخاطبین باشد، میتوان گفت که وارد حوزه برند و برندسازی شدهاید.
تفاوت عمده بین علامت تجاری و برند در مرجع ثبتی و شیوۀ ثبت آنهاست. علائم تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی در ادارۀ ثبت علائم تجاری که تابع ادارۀ کل مالکیت صنعتی است، طبق قوانین خاص خود در تهران ثبت میشود. اما ثبت برند که ممکن است نام تجاری اشخاص حقوقی یا حقیقی باشد، تابع قانون تجارت و قانون ثبت شرکتهاست که در ادارۀ ثبت شرکتهای تهران انجام میشود. مدت اعتبار علامت تجاری و برند نیز با هم متفاوت است. براساس قانون ثبت اختراعات، علامت تجاری در ایران10سال اعتبار دارد و اگر صاحب علامت بخواهد به استفاده از علامتش ادامه دهد، باید در سال پایانی، اعتبار علامت را تمدید کند؛ وگرنه این علامت به نام اشخاص دیگر قابل ثبت است. اما اسامی شرکتها یا مؤسسات تجاری، حتی سالها پس از انحلال آن شرکت نیز اعتبار دارند. اگر از علامتی حداقل 3 سال استفاده نشود، براساس مادۀ41همین قانون قابل ابطال است؛ ولی اگر شرکت یا مؤسسهای غیرفعال باشد و از اسم تجاری خودش استفاده نکند، با استناد به این ماده و دلیل نمیتوانیم آن را باطل کنیم.
اصلیترین مزیت ثبت برند قانونی شدن آن است. یعنی شرکت شما با ثبت برند در مقابل قانون شناخته خواهد شد و میتوانید از تمام افرادی که از برند شما سوء استفاده میکنند شکایت کرده و آنها را مجبور به پرداخت غرامت یا عوض کردن نام آنها کنید.
از جمله مزایای مهم ثبت برند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. متمایز شدن: مشتریان با شناخت برند شما، میتوانند به سادگی محصولات شما را از بین انبوهی از محصولات مشابه بیابند و از آنها استفاده کنند. با ثبت برند میتوانید نیازهای مشتری را بشناسید و بفهمید مشتری بر چه اساس و معیاری به سراغ رقیب شما میرود و از این طریق میتوانید کیفیت محصولات خود را افزایش دهید.
2. ایجاد نمایندگی: با ثبت برند شما میتوانید برای برند خود نمایندگی بزنید و شعب مختلف احداث نمایید. با دادن حق امتیاز برند خود به دیگران هم به شهرت و اعتبار خود کمک میکنید و از این راه به درآمدی بیشتری دست پیدا کنید.
3. تبدیل شدن به دارایی: اگر برند شما معروف شود و به برندی شناخته شده تبدیل شود، خود برند نوعی دارایی محسوب میشود و میتوانید با فروش آن به سرمایه زیادی دست پیدا کنید.
4. دریافت وام و تسهیلات: با ثبت برند، شرکت و مؤسسه شما معتبر میشود. یعنی برند ثبت شده، اعتبار شما در مقابل دولت، بانکها و سرمایهگذاران است. پس میتوانید با ثبت برند وام و تسهیلات بانکی دریافت کنید.
5. کمک به بازاریابی: برند را میتوان به عنوان یکی از ارکان مهم در جلب مشتری و بازاریابی دانست؛ اما توجه داشته باشید که ثبت برند رکن اصلی بازاریابی نیست.
مؤسسه کلهر با بیش از یک دهه فعالیت تخـصصی درحوزه ثبت شرکت، ثبت برند و ارائه خدمات تخصصی ثبتی و حقوقی به شرکتها و اشخاص در حوزه ثبت انواع شرکتها و مؤسسات غیرتجاری تنظیم صورتجلسات شـرکتها، ثبت برند و لوگو، اخذ کارت بازرگانی، رتبه بندی شرکتها آماده خدمترسانی به شما عزیزان میباشد. با ما در تماس باشید.
یکشنبه, 26 اردیبهشت 0
8 ماه پیش
10 ماه پیش
2 سال پیش
در ماده 32 قانون، محدودیتهایی برای ثبت انواع برند بیان شده که در اینجا برای شما عنوان میکنیم. ...