اهمیت ثبت برند برای کارآفرینان ما را بر آن داشت که مطالبی هرچند کوتاه را برای آگاهی بیشتر شما نسبت به این قضایا به اشتراک بگذاریم. کار آفرینی به معنای ابداع و ایجاد بینشی ارزشمند از هیچ میباشد.
کارآفرینی به وجود آوردن فرصت های مناسب برای کسب و کار و دنبال کردن این فرصتها بدون توجه به منابع موجود است. در واقع کارآفرینی تقسیم ارزش و منافع میان افراد و گروههای جامعه و همچنین تولید را نیز در بر میگیرد. کار آفرینان در اصل طلایه داران عرصه نوآوری و ابتکارعمل میباشند. آنان در حوزههای مربوط به فعالیت کاری خود در افق دیدی که نسبت به آینده و پیشرفت دارند و علاقه مند به گذر از محدودیتها و مرزهایی هستند که در مسیر حرکت رو به جلو در برابرشان وجود دارد و جزء پیشگامان حرکت در عرصههای اجتماعی و فناوری محسوب میشوند.
از روشنترین نمونههای کارآفرینی میتوان به ایجاد یک کسب و کار جدید اشاره کرد.
کارآفرینی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد، بعضی از افراد کار آفرینی را به صورت انجام ابتکار در فعالیتهای علمی و فناوری میدانند و گروهی دیگر صاحبان مشاغل و کسب و کارهای کوچکی که مغازه یا فروشگاهی را در مراکز مهم شهر راه اندازی می کنند، را کار آفرین مینامند. درحقیقت کارآفرینی تمام این مواردی که ذکر شد و نیز و انجام اموری دیگری که شامل سرمایه گذاری در کسب و کار و نیز تبدیل یک فکر و ایده خوب و هوشمندانه به کسب و کاری سودده شود را در بر میگیرد.
در ادامه بحث در مورد: اهمیت ثبت برند برای کارآفرینان، بهتر است بدانید که برند و یا علامت تجاری نشانی است که به صورت مارک، نماد، شکل، طرح و یا اشکال دیگری که نشان دهنده برند یک کالای بخصوص و یا خدمات باشد و به شکل لاتین یا فارسی نشان داده میشود. بهوسیله این نشانه ازخدمات و محصولات همانند و مشابه مشخص و جدا می گردد.
تمامی شرکتهای تجاری جهت معرفی خود به مشتریان بهوسیله بیلبوردها تبلیغات رادیو و تلوزیون و روزنامه و مجلات و فضای مجازی و.. نیازمند برندی شاخص و چشمگیر هستند.
یک برند یا علامت تجاری مناسب با تکرار در گروههای تبلیغات رسانهای برای شاخص و دیدهشدن که باعث رونق گرفتن کسب و کار و موجب ماندگاری برند و نشان شرکت تجاری در ذهنها میشود. مراکز فعال اقتصادی و شرکتها با داشتن برند ونام تجاری به راحتی کالا و محصولاتشان را معرفی کنند.
آنها میتوانند با شرح و توضیح کیفیت و خصوصیتهای محصولات خود نسبت به دیگر رقبا در عرصه رقابت تجاری بهتر و متفاوتتر عمل کنند. همین ویژگی باعث شناخته شدن و معروفیت کالا و محصولات در بازارهای فروش میشود. در واقع برند یا علامت تجاری در برگیرنده همه مفاهیم احساسات و خصوصیتهایی است که در یک نام جمع شده است.
از مهمترین وظیفهای که هر واحد تولیدی و اقتصادی دارد این است که توجه و اعتماد مشتریان را نسبت به محصولات و تولیدات خود جلب کند.
از نظر مصرف کنندگان خریداری کردن محصولی از یک برند خاص به معنی استفاده و یا سپردن مسئولیت آن به تولیدکننده و خطرپذیری کمتر برای خریدار و مصرف کننده است.
در واقع برند یا علامت تجاری به شکلگیری اعتماد میان تولیدکننده و خریدار بسیار کمک میکند و همانطور که میدانید اولین قدم در تجارت جلب اعتماد یا همان اعتمادسازی میباشد.
با وجوداینکه بیشتر کسب و کارها بهمنظور باز شناختن محصولات خود از محصولات مشابه رقبا، به ضرورت وجود برندها پیبردهاند. اما متاسفانه همه آنها هنوز هم به اهمیت ثبت(قانونی) علائمتجاری کاملا مطلع نشدهاند.
بنابر قانون برند یا علامت تجاری، شرکت و یا شخص بعداز ثبت، حق انحصاری پیداکرده و اشخاص و شرکتها میتوانند از ارئه محصولات و کالاهای همانند و مشابه و یکسان بهوسیله افراد دیگری که با علامت تجاری مشابه و یا کپی شده (عین علامت) هستند ممانعت کنند.
در جامعه امروزی بهدلیل رشد زیاد جمعیت و پیشرفت صنعت و فعالیتهای تجاری در سطح داخلی و بینالمللی شرکتها و مراکز اقتصادی زیادی جهت یافتن بازار برای محصولات خود با یکدیگر رقابت میکنند.
بسیاری از این شرکتها فعالیتشان را با اسامی خاص، ایدههای جدید، طرحهای نوآغاز میکنند. در این میان شرکت هایی نیز هستند که به نیت سودجویی _خواسته و گاهی نیز ناخواسته_ نام شرکت یا نامی مشابه را برای انجام فعالیتهای تجاری خود بکار میبرند.
پس باید توجه کرد که با عدم ثبت برند یا علامت تجاری این امکان برای رقیبان و جود دارد که با عرضه محصولات خود با برند و علامت تجاری شبیه به برند شما ( بهطوری که تشخیص آن مشکل و گمراه کننده باشد) که با این کار سرمایه گذاری (شرکت اصلی) که برای یک محصول انجام شده به هدر می رود و حتی عرضه محصولات بی کیفیت آنها (رقیب) موجب آسیب به وجهه و شهرت شرکت خواهد شد.
هر چند که ثبت علامت تجاری از نظر قانونی واجب نیست، اما بهدلیل داشتن امتیازات فراوانی که دارد، بهتر است شرکتها و اشخاصی که در چارچوب یک برند خاص فعالیت میکنند برند را به نام خودشان ثبت کنند.
چهارشنبه, 28 آبان 99
8 ماه پیش
10 ماه پیش
2 سال پیش
اگر قصد انتقال مالکیت طرح صنعتی خود را در قزوین یا هر شهر دیگری دارید. طبق قانون باید این مدارک را تهیه نم...